Regulamin imprezy TRANSGRANICA 4×4
I. Informacje ogólne
- Impreza “TRANSGRANICA 4×4”, zwana dalej Rajdem, jest imprezą o charakterze sportowo-rekreacyjnym przeznaczoną dla użytkowników samochodów terenowych i realizowaną w celu promocji turystyki 4×4, integracji środowiska użytkowników samochodów terenowych, promocji regionu i turystyki oraz aktywizacji przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej i turystycznej a także usług w regionie.
- Organizatorem imprezy jest fundacja TRANSGRANICA.
- Organizator zobowiązuje się do wytyczenia tras, uzyskania odpowiednich zezwoleń, zapewnienia obsługi sędziowskiej, przygotowania dokumentacji oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas imprezy.
- Organizator zastrzega sobie prawo interpretacji niniejszego regulaminu i jest jedyną władzą upoważnioną do rozpatrywania i rozstrzygania wszelkich rozbieżności i wątpliwości, które mogą powstać przy stosowaniu i interpretacji niniejszego regulaminu i innych przepisów.
- Wszelkie informacje dotyczące imprezy są publikowane na stronie www.transgranica4x4.pl
- Nadzór nad przebiegiem imprezy sprawują osoby wyznaczone przez Organizatora.
II. Zgłoszenia, opłaty, formalności
- Każda załoga, by uczestniczyć w imprezie zobowiązana jest do wypełnienia formularza zgłoszeniowego znajdującego się na stronie internetowej. Zakwalifikowane załogi otrzymają mail z potwierdzeniem uczestnictwa i sposobie płatności.
- Wpisowe na imprezę wnosi 900 PLN od załogi 2-osobowej, w klasie Turystycznej(650 PLN) każda dodatkowa osoba w załodze to 250 PLN. Od dzieci do lat 7 (tylko klasa Turystyczna)wpisowego nie pobiera się. Opłata na miejscu powiększona jest o 200 PLN.
- Opłata wpisowego obejmuje opłaty środowiskowe, wjazd na prywatne posesje, użytkowanie terenów, obsługę sędziowską, zabezpieczenie imprezy przez ratowników medycznych, obsługę imprezy, ubezpieczenie oraz udział w biesiadzie.
- Zgłoszenie uczestnictwa i opłata wpisowego jest jednoznaczne z przyjęciem niniejszego regulaminu.
- Zgłoszenie uznaje się za przyjęte z datą wpływu opłat wpisowego i po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia przez Organizatora.
- W przypadku odmowy przyjęcia zgłoszenia Organizator zobowiązany jest do poinformowania o tym Zgłaszającego najpóźniej w ciągu 10 dni od daty wpływu wpisowego. W przypadku braku pisemnej odmowy w ww. terminie zgłoszenie uznaje się za przyjęte.
- W przypadku odmowy, wpisowe zostanie zwrócone załodze w terminie 14 dni.
- Organizator ma prawo do odmowy przyjęcia zgłoszenia udziału załogi w imprezie bez podania przyczyny.
- Organizator zastrzega sobie prawo do wprowadzenia limitów ilości przyjmowanych załóg, w takim przypadku o udziale w imprezie decyduje data wpływu wpisowego na konto Organizatora.
- Warunkiem wzięcia udziału w imprezie jest zaliczenie Badania Kontrolnego pojazdu.
- W przypadku rezygnacji uczestnika z udziału w imprezie(potwierdzonego zgłoszeniem), wpisowe jest zwracane wg zasad: do 19.03.2020 pomniejszone o 40%, od 19.03-26.03.2020 pomniejszone o 60% i po 26.03 brak możliwości zwrotu.
- Uczestnictwo w imprezie może być niebezpieczne, uczestnik składając podpis na oświadczeniu oświadcza, że bierze udział w imprezie wyłącznie na własne ryzyko.
- Uczestnicy imprezy wyrażają zgodę na wykorzystywanie swojego wizerunku przez organizatora.
- Wpisowe nie zostanie zwrócone w przypadku rezygnacji z udziału lub dyskwalifikacji.
III. Regulacje
- TRANSGRANICA 4×4 odbywa się na podstawie niniejszego regulaminu, przepisów prawa o ruchu drogowym, zasad ochrony środowiska oraz przepisów ogólnych.
- Rajd polega na przejechaniu wytyczonej przez Organizatora trasy, potwierdzając to wpisem sędziego lub przybijając stempel w odpowiednim miejscu w Karcie Drogowej.
- Sprawy sporne rozstrzygane są przez Organizatora.
- W czasie trwania rajdu uczestnicy muszą stosować się do regulaminu imprezy, poleceń Organizatora, sędziów i innych osób upoważnionych przez Organizatora. Naruszenie wydanych rozporządzeń może spowodować karę określoną w punkcie XI.
IV. Uczestnicy
- Załoga składa się z dwóch uczestników, kierowcy i pilota. We wszystkich klasach max ilość osób w samochodzie musi być zgodna z wpisem w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku załóg w klasie TURYSTYCZNEJ załoga może składać się z większej ilości osób, w tym dzieci.
- Uczestnikami imprezy mogą być dzieci pod opieką osób dorosłych.
- Osoba kierująca pojazdem musi posiadać odpowiednie uprawnienia do prowadzenia pojazdu.
- Kierowca i pilot mogą według własnego uznania zamieniać się miejscami w samochodzie, pod warunkiem posiadania uprawnień do powadzenia pojazdu przez obu członków załogi.
- Uczestnicy imprezy to osoby, które wysłały poprawnie wypełniony formularz zgłoszeniowy, wpłaciły wpisowe, odebrały dokumenty rajdu wraz z kompletem naklejek a także przeszły pomyślnie weryfikację podczas Badania Kontrolnego.
V. Warunki techniczne
Do rajdu dopuszczone są wszystkie samochody tzw. terenowe oraz SUV:
- o masie całkowitej od 950 do 3500 kg.
- z napędem 4×4
- z ważnym przeglądem rejestracyjnym oraz aktualnym ubezpieczeniem OC i NNW
Zalecamy wykupienie dodatkowej polisy NNW, rozszerzonej o sporty motorowe. Załogi muszą dostosować pojazdy do wymagań sprzętowych w danej klasie.
WYMAGANIA DLA WSZYSTKICH KLAS:
- masa całkowita pojazdu od 950 kg do 3500 kg,
- gaśnica min. 2 kg,
- apteczka,
- mata serwisowa o powierzchni minimum powierzchni podwozia – naprawy samochodów należy wykonywać uprzednio zabezpieczając podłoże matą a wszelkie płyny, smary, oleje i inne nieczystości posprzątać po zakończeniu naprawy.
- pasy bezpieczeństwa,
- kamizelka odblaskowa,
- lina lub pas do holowania, zgodnie z masą pojazdu,
- pas ochronny do drzewa o minimalnej szerokości 7 cm w przypadku pojazdu wyposażonego w wyciągarkę,
- szyba przednia wielowarstwowa, klejona.
ZALECENIA DLA WSZYSTKICH KLAS:
- podnośnik typu Hi-Lift,
- pasy asekuracyjne o szerokości min. 7 cm. Z wyjątkiem klasy Turystycznej zalecamy posiadanie min 2, różnej długości taśm.
- szekle,
- trapy,
PODZIAŁ NA KLASY:
TURYSTYCZNA – jest to klasa przeznaczona dla wszystkich seryjnych samochodów terenowych oraz SUV. Do imprezy dopuszczone są załogi jedno-, dwu- jak i więcej osobowe, w tym rodziny. Ilość osób w samochodzie nie może przekraczać ilości określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Zalecamy użycie opon typu A/T lub M/T, jednakże samochody na kołach zimowych także się tu sprawdzą.
ADVENTURE– jest to klasa przeznaczona dla samochodów, przygotowanych do jazdy w ciężkim terenie. Ilość członków załogi nie może przekraczać ilości określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W tej klasie będą dopuszczone także wszelakie zmoty i konstrukcje dowolne ale bez wyciągarek zamontownych na stałe w pojeździe.
EXTREM – klasa przeznaczona dla mocno zmodyfikowanych pojazdów, przygotowanych do poruszania się w najcięższych warunkach, wyposażonych w wyciągarki, bez ograniczeń dot. modyfikacji, wielkości kół, itp. W ramach tej klasy wprowadzamy rozróżnienie na pojazdy z wyciągarkami elektrycznymi i mechanicznymi.
Załogi w tej klasie składają się z dwóch zawodników – kierowcy i pilota.
BUDOWA POJAZDU
TURYSTYK | ADVENTURE | EXTREM |
|
|
|
WYCIĄGARKI, KOŁA, ZAWIESZENIE
TURYSTYK | ADVENTURE | EXTREM |
|
|
|
BEZPIECZEŃSTWO
TURYSTYK | ADVENTURE | EXTREM |
|
|
|
Spełnienie powyższych warunków jest przedmiotem Badania Kontrolnego przed i w trakcie trwania imprezy.
VI. Ruch drogowy
- W trakcie trwania imprezy wszyscy uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania zasad Prawa o Ruchu Drogowym.
- Kierowca pojazdu jest w pełni odpowiedzialny za wszelkie sprawy związane z ruchem prowadzonego pojazdu. Powinien unikać i zapobiegać sytuacjom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo na uczestników imprezy, organizatorów oraz osoby trzecie.
- Po trasie imprezy można poruszać się wyłącznie w kierunku wyznaczonym przez roadbook.
- Organizator wprowadza ograniczenie prędkości w przypadku przejazdów w bezpośredniej bliskości budynków mieszkalnych do 15 km/h a na wszelkich drogach gruntowych 40 km/h.
VII. Bezpieczeństwo i odpowiedzialność
- Wszystkie załogi muszą przestrzegać przepisów polskiej ustawy z 20.06.1997. Prawo o Ruchu Drogowym ( Dz. U. z 2005 r. nr 108 poz. 908 z późniejszymi zmianami). Kierowca pojazdu jest w pełni odpowiedzialny za wszelkie sprawy związane z uchem pojazdu, którym kieruje.
- Jazda pod wpływem alkoholu, narkotyków, leków jest zabroniona i karana wg punktu XI.
- Używanie pasów bezpieczeństwa i kasków jest obowiązkowe we wszystkich klasach podczas trwania imprezy pod rygorem kar określonych w punkcie XI. Załoga zwolniona jest z obowiązku zapinania pasów podczas przejeżdżania przez głębokie wody, brody, trzęsawiska czy bagna.
- TRANSGRANICA 4×4 korzysta z dróg, na których odbywa się normalny ruch drogowy oraz z terenów prywatnych, na których prowadzona jest gospodarka rolna i leśna.
- Każdy uczestnik ponosi odpowiedzialność cywilną i karną za wszelkie szkody, jakie spowoduje sam lub używany przez niego pojazd.
- Baza imprezy jest również częścią trasy i środowiska i obowiązują w niej takie same zasady w zakresie ochrony środowiska i zachowania uczestników jak na trasie. W bazie imprezy obowiązuje bezwzględny zakaz rozpalania ognisk w miejscu innym niż wskazane przez Organizatora. Uczestnicy zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności w bazie imprezy. Zakazane jest parkowanie w strefach innych niż wskazane przez Organizatora.
- W przypadku sporów Uczestnika z osobą trzecią, Organizator dołoży wszelkich starań, by zachować dobre imię Imprezy.
- Uczestnictwo w TRANSGRANICY 4X4 może być niebezpieczne i uczestnik bierze udział w imprezie na własne ryzyko, co potwierdza składając podpis w oświadczeniu.
- Złożenie podpisu uczestnika pod oświadczeniem jest równoznaczne ze zrzeczeniem się wszelkich oszczeń wobec Organizatora. Nie podpisanie oświadczenia skutkuje niedopuszczeniem uczestnika do imprezy bez prawa zwrotu wpisowego.
- W żadnym wypadku Organizator nie bierze na siebie odpowiedzialności i nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za szkody osobowe, rzeczowe, straty i zniszczenia spowodowane przez uczestnika we własnych dobrach czy wobec innych uczestników czy osoby trzeciej.
- Organizator nie przyjmuje na siebie żadnej odpowiedzialności za problemy wynikłe za złego stanu zdrowia uczestników.
- Organizator zastrzega sobie prawo dokonywania wszelkich koniecznych zmian dotyczących Imprezy, wynikających z działania Siły Wyższej, wstąpienia sytuacji związanych z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub nakazanych przez uprawnione organy, a także do całkowitego odwołania imprezy, jeśli będzie to konieczne ze względu na nieprzewidziane okoliczności. W powyższej sytuacji Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody lub straty poniesione przez jakiekolwiek osoby.
- Wszyscy uczestnicy imprezy zobowiązani są do przeczytania niniejszego regulaminu i potwierdzenia jego znajomości przez podpisanie oświadczenia.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania imprezy bez podania przyczyn, w takim wypadku zgłoszonym uczestnikom zwracana jest cała kwota wpisowego.Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za koszty poniesione przez uczestników a zawiązane z odwołaniem imprezy.
- W czasie trwania imprezy uczestnicy muszą bezwzględnie stosować się do regulaminu imprezy, poleceń organizatora, sędziów i innych osób upoważnionych przez organizatora. Naruszenie tych postanowień powoduje kary określone w punkcie XI.
- Na imprezie obowiązuje zakaz łamania i niszczenia jakichkolwiek rosnących drzew, trasa poprowadzona jest w ten sposób, że da się je ominąć.
- Wszystkich uczestników obowiązuje nakaz używania kamizelek odblaskowych lub innych ubrań z odblaskami w czasie obniżonej widoczności, tj. od zmierzchu do świtu oraz podczas mgły i opadów atmosferycznych.
VIII. Terminologia
- Próba między taśmami MT: oznakowanie stosowane na trasie imprezy oznaczone w notatkach nawigacjach. Oznacza to konieczność przejechania torem wyznaczonym przez taśmy z lewej i prawej strony. Przejazd ten jest punktowany. Naciąganie taśmy, wjazd poza taśmę jest karany zgodnie z pkt. XI. W przypadku zerwania, wjechania poza taśmę należy powrócić w tym samym miejscu na trasę. Jazda poza trasą skutkuje karą wg pkt.XI. Na próbie MT niedozwolona jest pomoc z zewnątrz, dozwolona jest natomiast pomoc innych załóg uczestniczących w rajdzie na danej próbie.
- Według taśm WGT: oznakowanie stosowane na trasie imprezy, oznacza kierunek jazdy wskazany przez Organizatora bez podanych odległości. W przypadku gdy z wnętrza pojazdu oznaczenie jest niewidoczne albo nie jesteśmy pewni kierunku jazdy, pilot jest zobowiązany do ustalenia kierunku jazdy. Odcinek WGT zakłada jazdę w odległości nie więcej niż 5 m od taśm wyznaczających kierunek jazdy. Taśmy są umiejscowione po lewej stronie toru jazdy. Sporadycznie mogą zdarzyć się odstępstwa od tej zasady.
- Pieczątka(PKP – Punkt Kontroli Przejazdu): potwierdzenie przejazdu poprzez wbicie stempla do Karty Drogowej samodzielnie lub przez sędziego.
- Odcinek Specjalny (OS): przejazd MT lub WGT na trasie wyznaczonej i opisanej w roadbooku z potwierdzeniem. Na OS-ie niedozwolona jest pomoc z zewnątrz, dozwolona jest natomiast pomoc innych załóg uczestniczących w rajdzie na danej próbie.
- Początek pomiaru odległości PPO: punkt oznaczony w notatkach nawigacyjnych, umożliwiając lokalizację własną na trasie.
- Koniec pomiaru odległości KPO: punkt oznaczony w notatkach nawigacyjnych, umożliwiając lokalizację własną na trasie.
- Kary: kary lub grzywny nakładane za działania określone w punkcie XI.
- Badanie Kontrolne BK: sprawdzenie zgodności stanu pojazdu i wyposażenia z regulaminowymi wymogami, sprawdzenie dowodu rejestracyjnego i aktualnego OC, sprawdzenie oklejenia samochodu z wymogami regulaminowymi. Zaliczenie BK jest obowiązkowe pod rygorem niedopuszczenia załogi do imprezy. Obecność reprezentanta załogi obowiązkowa.
- Roadbook: notatki nawigacyjne opisujące trasę, którą należy przejechać.
- Taryfa: czas przejazdu najwolniejszego + 30%
- Odległości podane w notatkach nawigacyjnych są podane z dokładnością do 10 m.
- Usytuowanie OS-ów jest podane w notatkach nawigacyjnych.
XI. Oznaczenia i reklamy
- Organizator dostarcza nalepki okolicznościowe oaz naklejki partnerów i sponsorów imprezy.
- Załogi muszą umieścić na pojazdach naklejki dostarczone przez Organizatora, nie umieszczenie naklejek skutkuje karami regulaminowymi.
X. Inne uregulowania
- Podczas imprezy powadzone są oddzielne klasyfikacje dla wszystkich klas.
- Dozwolona jest wzajemna pomoc wyłącznie między uczestnikami imprezy biorącymi udział w danym OS. Niedopuszczalna jest obca pomoc na OS, osoby obce mogą tylko dostarczyć części. Za pomoc obcą przewidziana jest kara zgodnie z punktem XI.
- Protest jest składany tylko w formie pisemnej, musi on być złożony w ciągu 30 min. od podania wyników etapu, którego dotyczy proces. Do każdego protestu musi być złożona kaucja w wysokości 500 zł, która podlega zwrotowi w przypadku uznania protestu. W przypadku nie uznania protestu, kaucja nie podlega zwrotowi.
- Na całej trasie imprezy można/należy liczyć się z możliwością kontroli drogowej przez uprawnione służby w tym także kontroli prędkości i trzeźwości.
- Niedopuszczalne jest zanieczyszczenie środowiska płynami eksploatacjami lub innymi odpadami z uwagi na minimalizację szkód dla środowiska naturalnego pod rygorem kar określonych w pkt. XI.
- Użycie taśm ochronnych przy pracy z wyciągarką w celu uniknięcia uszkodzenia drzew jest obowiązkowe pod rygorem kar określonych w punkcie XI.
- Poruszanie się po trasie Imprezy z wyjątkiem fragmentów poprowadzonych po dogach publicznych jest zabronione zarówno przed jak i po zakończeniu imprezy z wyjątkiem niesienia pomocy osobom lub załogom pozostającym na trasie.
- Każdy uczestnik imprezy powinien mieć przy sobie dokument tożsamości i inne wymagane dokumenty.
- Podczas stromych podjazdów obowiązuje zakaz kopania. W przypadku utraty trakcji (min. jeden jałowy obrót koła) należy powstrzymać się od prób ponownego wyjechania i skorzystać z wyciągarki.
- Podczas pracy z wyciągarką i liną kinetyczną załoga(pilot) jest zobowiązana do głośnego i jednoznacznego informowania o istniejącym zagrożeniu. Nie zastosowanie się do tego skutkuje karą przewidziana w punkcie XI.
- Na trasie Odcinka Specjalnego może znajdować się tylko kierowca i pilot. Reszta pasażerów musi opuścić pojazd przed wjazdem na OS.
- Obowiązuje nakaz używania hamulca na linę stalową.
- Organizator wymaga takiego przejazdu trasy, który w najmniejszym możliwym stopniu “pogłębia” przeszkodę czyli jak najmniej utrudnia przejazd kolejnych pojazdów.
- Podczas Odcinków Specjalnych z pomiarem czasu kierowca wraz z pilotem powinni siedzieć w pojeździe w zapiętych pasach bezpieczeństwa. Dopiero na sygnał od sędziego mogą zacząć przygotowania do pokonania OS. Ta sama zasada obowiązuje na mecie OS, czas zatrzymany zostaje dopiero w momencie gdy załoga siedzi w swoich fotelach w zapiętych pasach.
XI. Kary
- Brak na aucie naklejek dostarczonych przez Organizatora – 100 PLN za każdą naklejkę.
- Odmowa umieszczenia na pojeździe naklejek – 1000 PLN.
- Powtórzenie BK – 100 PLN.
- Brak taśmy zabezpieczającej przy pracy z wyciągarką – wykluczenie z imprezy.
- Dotknięcie taśmy, wjazd poza taśmy, naciąganie taśmy – taryfa za OS
- Wjazd na OS z niewłaściwego kierunku – wykluczenie z imprezy.
- Jazda pod wpływem alkoholu, narkotyków, leków – wykluczenie z imprezy.
- Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa z zastrzeżeniem pkt.VII.3 – wykluczenie z imprezy.
- Przebywanie i jazda bez kasku na OS – taryfa za OS.
- Zanieczyszczenie środowiska płynami eksploatacyjnymi lub innymi odpadami – 500 zł + usunięcie szkód.
- Poruszanie się po trasie imprezy w kierunku przeciwnym niż określony w notatkach nawigacyjnych, poruszanie się po trasie imprez poza wyznaczonymi godzinami – wykluczenie z imprezy,
- Brak kamizelki odblaskowej – taryfa za OS.
- Brak informacji o niebezpieczeństwie podczas pracy z wyciągarką lub liną kinetyczną – taryfa za OS.
- Przewożenie i pobyt pasażerów oraz osób postronnych na terenie OS – wykluczenie z imprezy.
- Pomoc obca na OS – taryfa za OS.
- Niszczenie przyrody, rozjeżdżanie i wyrywanie drzew, ocieranie się prowadzonym po trasie pojazdem powodując uszkodzenia kory drzewa – wykluczenie z Imprezy.
- Niesportowe zachowanie – wykluczenie z imprezy.
- Niezastosowanie się do pkt. III regulaminu będzie rozpatrywane przez Sędziego Głównego każdorazowo o ile zapadnie taka konieczność.
XII. Klasyfikacja
1. Podczas imprezy klasyfikacja prowadzona jest odrębnie dla każdej z klas.
2. Klasyfikacja końcowa to lista uczestników z ilością PKP liczona od wartości największej do najmniejszej.